۱۳۹۳ آبان ۲۴, شنبه

تهذیب گفتگو

آرکستر غوغو و اخلاق غوغا

در قریه های افغانستان، معمولن هرخانه یک قلاده سگ برای پاسبانی دارند. این سگها با حس قوی بویائی خود از ورود هر آدم بیگانه به داخل قریه مطلع میشوند. طوریکه نخستین سگ بو کش با عو عو خاصی، خبر آدم تازه وارد را به دیگران منتقل میکند. سپس همه سگهای قریه،با هر سن و سال، با هر قد و قامت و هر نوع حنجره ضعیف و قوی، با چنان سر و صدا، فضای قریه را ذریعه آرکستر عوعو پوشش میدهند که مهمان یا غریبه تازه وارد راه گم میشود. حتا اگر از در کدام دوکان آدرسی را با چیغ و داد بپرسی، دوکاندار صدایت را در مابین دوکان درست نمی شنود.

این پارس هماهنگ وقتی تبدیل به زوزه کشيدن میشود که یکی از ساکنین قریه با مصافحه از آن مهمان یا غریبه بداخل خانه اش پذیرایی کرده و وارد یکی از قلعه ها گردد.اینجاست که سرانجام آرکستر زوزه با قومانده سگ خانه میزبان آرام میشود. این نوعی از فرهنگ گفتگوی اسنخباراتی و کشفی صادقانه سگهاست که متاسفانه امروز در میان بعضی از آدمها بویژه سیاسیون بشکل غوغایی و عاری از صداقت آنهم با مکر و دروغ شایع و کاپی شده است. اگر سری به اتاق های کلب هاوس بزنید در بعضی از اتاق ها ا لااقل ده نفر در بالا به عنوان میزبان و معاونین مایک دارند متباقی شنونده ها در پاهین گوش میدهند. با آمدن یکنفر در بالا حین سخنرانی یکبار میبنی که ده تا ۱۵ نفر یکجایی شروع به حرف زدن مینمایند. که اصلن نمیدانی گپ چه بود؟ یادم می آید در مکتب از صنف اول تا ۱۲ مضمونی داشتیم بنام تهذیب که در آن از اول نمره تا آخر نمره همگی صد نمره میبردند. معلم مضمون هم که اکثرآ نگرانهای صنف بودند معنی تهذیب را نمیفهمیدند. و سرانجام امروز تهذیب را لااقل در گفتگو میبینیم که ماشالله همینست

از این گذشته در عرصه سیاست و نظم بین الملل در سطح جهان هم چنین است! آنچه را واشنگتن پست مینویسد همزمان گاردین و بی بی سی و هزاران خبرگذاری دیگر تا زمانی یکجایی موبه مو تکرار میکنند که یکی آن منبع خبر را در قلعه خود مهمان یا آن خبر را تکذیب کند. بعد قرار و قراری اس!(اوکرائین دو سه روز اس که در قلعه ای درآمده) من که نه تنها از علم سیاست بوئ نمیبرم بلکه حتا شناختی از عناصر دخیل در جمله بندی های یک خبر یا بیانیه سیاسی ندارم. از راز خود جمله های خبری سیاسی گرفته تا واژه ها، نقطه ها و وحتا یرگول ها بیخبرم اما بسادگی میتوانم بفهمم که در ارکستر پروپاگند آدمها جز دروغ هیچ صداقتی نهفته نیست.




هیچ نظری موجود نیست: