۱۳۹۱ تیر ۱۵, پنجشنبه

باز هوای وطنم آرزوست

نیم کُردَ گُل بکاریم نیم کُردَ زعفران
دامن ابره بگیرین که بباره باران

دو بیتی را که در بالا نوشتم؛ مطلع آهنگیست از محترم حبیب شریف که هر بار در بهاران مرا یاد غزنه و دوران کودکی ام می اندازد.در غزنه بعد سپری شدن نُه و نیم روز از نوروز هنگامیکه یاسمنها سر بر می آوردند؛ مرغک نو در باغ و راغ پیدا میشد؛ درخت چگه گل میداد و شگوفه ها با لب باز کردن از قصّه های دیروز میگفتند. کشت و کار آغاز میشد. هرکس در درون حویلی یا باغچه اش با شور و شعف کرُد های گل؛ بادرنگ ؛ تره ؛ گندنه؛ و امثالهم میکاشتند. در مکتبها هم شور و شوق بود. معلمین با پا گذاشتن در جای پای انبیاء درس چگونه زیستن می دادند و مهربانانه کبوتران وجود ما را به پرواز در میآورند،خلاصه شور بود و مستی و در این میان گاهگاهی هم یگان آواز خوانی پنهانی! 
آری! معلمین ، علاوه بر اینکه کلامی می
آموزانیدند استعدادهای را پرورش میدادند
بویژه معلم اسد الله خان در یگان ساعت آخر درسی آهنگ خوانی را جبری میکرد چرن سنگهه ( ناچ مری بلبل ای پیسه میلی گا ) را میخواند؛ محمد ابراهیم شهید ( کجاوی- دل از دست ربوده دو چشم سیاهی) مجید جان که نوازنده زیبا بود و باری منهم بالاجبار با جبین پر از عرق شرم از همصنفان این آهنگ حبیب شریف را خواندم. بعد زنگ رخصتی نواخته شد و منیب الله یکی از همصنفیانم از من پرسید زعفران چیست؟ منهم زعفران ندیده بودم گفتم میگن رنگ فلانی زعفران واری زرد گشته اما نمیدانم چیست! هاشم صنفی دیگر ما گفت : زعفران را جادوگران استعمال میکنند. ما مصروف بحث کودکانه مان در مورد زعفران بودیم و ندانسته بودیم که دامن ابر را گرفته ایم و یکبار با غرش رگبار تند باریدن گرفت و تا رسیدن به خانه از هر تار موی من آب میچکید.
 یادت بخیر غزنه 
چشم دشمنت کور

اما اکنون که با گذشت زمان آبدیده و زعفران شناس شدم میفهمم که چیزی خوبی هست ولی بودن و نبودنش در زندگی روز مره چندان مهم نبوده و از اهمیت چندانی برخورد نیست. با اینهم نمیدانم چرا وقتی  اگر قطی زعفران از دست ما بیفتد و چند گل آن تیت و پاشان شود جگر خون و سراسیمه میشویم  ولی اگر قطی  نمک  چپه شود هیچ خمی به ابرو نمی آریم در حالی که بی زعفران میشه زندگی کرد ولی بی نمک نی-  




آهنگ حبیب شریف را از یوتیوپ حذف کرده اند اما میتوانید از لینک وبلاگ آریایی  آهنگ شماره نهم  بشنوید 

http://www.ariaye.org/archive/music/habibsharif.html

هیچ نظری موجود نیست: