نسیه (قرض) را مال مدان
جمله بالا در میان یکی از مناجاتهای خواجه عبدالله انصاری بدون هیچ مقدمه ء ذکرگردیده است: به باور خواجه ای انصار"نسیه یا قرض".دو رقم اس..یا بکسی قرض میدهی و یاهم از کسی قرض میگری...در هر دو صورت باید این نسیه را مال خویش مدانی....یعنی اگر گرفتهای بدان که امانتی است که در نهایت باید آن را به صاحباش برگردانی واگر به کسی قرض هم داده ای تا بدستت نیامده آنرا مال خود مشمار. زیرا بمقتضای قرض قند! هفته جنگ! ماه منکر! سال قسم!. خدا داند دوباره بدست آید یا نه.اما این ظاهر قضیه است . من فکر میکنم منظور اصلی خواجه انصار از جمله بالا این باشد که: اگر برای گرفتن قرض (نسیه ) از کسی قول ِ شفاهی گرفته باشی و به داشتن آن از پیش دل خوش کرده باشی بدان که فقط به باد هوا دل بسته ای دقیق مثل من و کاش ایکاش محقق شود رویایم
.
نسیه (قرض) را مال مدان
جمله بالا در میان یکی از مناجاتهای خواجه عبدالله انصاری بدون هیچ مقدمه ء ذکرگردیده است: به باور خواجه ای انصار"نسیه یا قرض".دو رقم اس..یا بکسی قرض میدهی و یاهم از کسی قرض میگری...در هر دو صورت باید این نسیه را مال خویش مدانی....یعنی اگر گرفتهای بدان که امانتی است که در نهایت باید آن را به صاحباش برگردانی واگر به کسی قرض هم داده ای تا بدستت نیامده آنرا مال خود مشمار. زیرا بمقتضای قرض قند! هفته جنگ! ماه منکر! سال قسم!. خدا داند دوباره بدست آید یا نه.اما این ظاهر قضیه است . من فکر میکنم منظور اصلی خواجه انصار از جمله بالا این باشد که: اگر برای گرفتن قرض (نسیه ) از کسی قول ِ شفاهی گرفته باشی و به داشتن آن از پیش دل خوش کرده باشی بدان که فقط به باد هوا دل بسته ای دقیق مثل من و کاش ایکاش محقق شود رویایم
.
کاش ای تنها امید زندگی
کاش ای تنها امید زندگی می توانستم فراموشت کنم
یاشبی چون آتش سوزان عشق درنهیب سینه خاموشت کنم
تا نسوزم در خزان آرزو کاشکی هرگز نمی دیدم ترا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر