۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

آشناییِ کوتاه با مکتب‌های ادبیِ اروپا


شناسایی و تبیین ویژه‌گی‌های مکاتب ادبی، جهان بحث مفصل و دشواریست که گذشتن از کنار آن به این سهولت نیست. اما 
 دست کم نوشتۀ  حاضر به طور خلاصه و گذرا به معرفی و  ویژه‌گی‌های مکاتب مهم ادبی اروپا میپردازد




کلاسیسم


قدیمی ترین مکتب ادبی جهان که برای زنده کردن میراث یونانی  بر پا
شده است
‎ مشهور ترین شخصیتهای آن راسین، کورنی و مولیر هستند 
مهد این مکتب فرانسه است
اصول نظری ارسطو کتاب مقدس این مکتب میباشد 

اصول آن منحصر به ادبیات تمثیلی (درام و تراژیدی) و داستان میباشد
Image result for ‫کلاسیسم‬‎

رومانتیزم 
اساسِ آن انقلاب رهایی‌بخشی برای آزادسازی ادبیات از سیطرۀ ادبیات لاتینی و یونانی قدیم بوده و ویکتور هوگو رهبر و پیشگام این مکتب است
‎مهم ترین دستاورد آن، شعر غنایی است و آثار تمثیلی مشهور نیز دارد.
تنها ضابطۀ آن: پسند سلیقه و میل طبع ااست زادگاه این مکتب نیز فرانسه است .
ادبیات رومانتیسم پر از نوا در و قضایای غیرعادی و خشونت است‎  کمدی و نمایش  برعکس کلاسیسم، تکیه بر و مملو از عاطفه و خیال میباشد.
Image result for ‫رومانتیسم‬‎
ریالیسم
این مکتب توسط ولتر ایجاد و نماینده آن در فرانسه بالزاک بود. بیشترین دستاورد آن داستان و نمایش‌نامه است.
ریالیسم، سعی در تصویر واقعیات زنده‌گی و کشف اسرار و افشای آن دارد اما جوهر جهان را شرّ میداند 
“بالزاک”، “گی دوموپوسان”، “فلوبر”، “توماس هاری” و “هنری لک” نماینده‌گان مشهور این سبک‌اند


ریالیسم سوسیالستی

مکتبیست که برای غلبه دادن عامل خوبی و اعتماد بر روان انسان و توانایی‌های او ایجاد شده. محتوایش خوش بینی است و به مثبت بودنِ انسان ایمان دارد.
ناتورالیسم
یگانه عیب این مکتب عمومیت دادن به تجاهل به آنچه در ورای ترکیب جسمی نهفته است
   ‎‎این مکتب به نحوی دنباله روی از ریالیسم است نویسنده مشهور این سبک امیل زولا میباشد 




(فرمالیسم ( هنر به هنر

در گرایش درون‌گرایی و خودمحوری با رومانتیسم تعارض دارد.

شعر در  این مکتب تنها برای بیان عواطف نیست بلکه زمزمۀ دردهای فراگیر، نابودی و اندوه همیشه‌گی است


سمبولیسم
یک گرایش خاص در طریق فهم جهان بیرونی است و ادراک وجود ذهنی که وجود فعلی در آن‌جا گرفته است.
گرایش باطنی است که کوشش به کشف عقل درون و عالم نا خود آگاهی دارد
گرایش لغوی خاصی است که از وظیفۀ زبان و توانایی
‎هایش و میزان وابسته‌گی آن به عمل حواسّ و تبادل آن‎ها بحث ی‎‎شود 

اگزیستانسیالیسم

اگزیستانسیالیسم بر قضا و قدر می شورد و آن را به ظلم متهم میسازد و انسان را از اصول گذشته رها و آزادی مطلق میدهد 
عناصر اگزیستانسیالیسم: آزادی، مسوولیت و تعهد است.
تعهّد در این مکتب یک جایگاه اخلاقی و اجتماعی مشخص است‎ در قبال هر حادثۀ فردی و اجتماعی یا میهنی.
ارزش هنری و زیباشناختی ادبیات پس از ارزش اخلاقی و اجتماعی، در مرتبۀ دوم جای دارد.
ادبیات اگزیستانسیالیسم بین تعهّد و آن‎چه که به ادبیات اندیشه یا رسالت ادبیات موسوم است فرق می‎‎گذارد و معتقد است که هدف‎ ادبیات متعهّد، به تصویر کشیدن واقعیت زنده‌گی است و اگزیستانسیالیسم‎ ـ در گمان خود یک واقعیت است و یک ارزش نیست.
سورریالیسم
گسیختن از واقعیّت زنده‌گی آگاهانه و گمان به این‌که در ورای این
‎ واقعیت، واقعیت دیگری کارآتر، قویتر و دامنه دار تر وجود دارد . واقعیت سرکوب شده در روح انسانی 

فرویدیسم
بیان روان انسان و تأثیرش در زنده‌گی بشر.
ارایۀ عوامل درونی و آثار آن‎در رفتار بشری.
به‌کارگیری نظریات علمی در این زمینه در ادبیات و هنر.
از نظریات فروید در مسایل روانی و جنسی تأثیر گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: